ADAS
ADAS - Advanced Driver Assistance SystemsADAS – Advanced Driver Assistance Systems
Heel veel autobezitters weten niet wat ADAS-kalibratie is.
Eigenlijk zou iedereen het moeten weten, want ADAS staat gelijk aan veiligheid.
Wanneer uw voertuig niet goed gekalibreerd is, is de kans verhoogd op verkeersschades en slachtoffers. Dit hoort namelijk altijd te gebeuren wanneer een voertuig schade heeft gehad. Bij ons gebeurt dit altijd.
U bent verzekerd van een goede en veilige reparatie van uw auto.
ADAS – Technologie
Ruim 50% van alle voertuigen die rondrijden zijn voorzien van het zogenaamde ADAS-systeem. In 2022 zullen alle nieuw geleverde auto’s worden uitgevoerd met dit systeem om het verkeersveiligheidsniveau tot een hoger niveau te brengen.
Bij de ADAS-technologie kan je bijvoorbeeld denken aan: camera’s, radars, lidar, infrarood en andere systemen die met elkaar samenwerken.
Eigenlijk kan je het zien als een onzichtbaar schild om je auto.
Hieronder vind je de systemen:
ACC - Adaptive cruise controle
Een cruise controlesysteem dat automatisch uw snelheid aanpast door radar of laserdetectie. Een veilige afstand tot de voertuigen voor u wordt in acht genomen.
AEB - Autonomous emergency braking
De autonome noodrem houdt uw voertuig voor u in de gaten en merkt op wanneer er een aanrijding staat te gebeuren. Hierdoor wordt automatisch het noodremsysteem in werking gesteld waardoor de auto de kans op een ongeluk verkleint.
BSD - Blind spot detection
De dode hoek systemen houden blinde vlekken in uw zichtveld voor u in de gaten. Sommige systemen geven een audiowaarschuwing, bijvoorbeeld een piepje, wanneer er zich iets in de dode hoek bevindt. Tevens zijn er systemen die projecteren in de vorm van een video van een dode hoek op een display.
CDW - Collision detection warning
Door middel van een aantal sensoren wordt gedetecteerd of uw voertuig op het punt staat met een ander object in botsing te komen. Wanneer een mogelijke situatie op een botsing dreigt, wordt u als bestuurder gewaarschuwd en kunnen zaken als een verhoogde remdruk of voorspanning op de autogordels ingesteld worden.
FCW - Forward collision warning
Met een aantal verschillende sensoren wordt in de gaten gehouden of een voertuig aan de voorzijde gevaar loopt in botsing te komen met andere voertuigen, voetgangers of andere objecten.
LDW - Lane departure warning
Met een gerichte camera om de wegmarkeringen waar te nemen wordt de bestuurder gewaarschuwd wanneer van baan gewisseld wordt zonder richtingaanwijzer.
LKA - Lane keeping assist
Een camera gecombineerd met een elektrisch systeem zorgt ervoor dat het voertuig in het midden van de rijbaan blijft. De auto corrigeert dus voor u.
PD - Pedestrian detection
Een systeem dat door middel van een camera voetgangers voor en achter het voertuig waarneemt.
TLR - Traffic light recognition
Met dit systeem worden stoplichten herkend en geanalyseerd. Met deze informatie kan de bestuurder gewaarschuwd worden of het autonome systeem van de auto gevoed worden.
ANV - Automotive night vision
De “nachtkijker” ziet beelden door middel van een thermocamera of infrarood-technologie en geeft deze weer op het dashboard. Hiermee kan de bestuurder s’nachts zaken in de verte beter waarnemen.
Soorten kalibratie
Het kan zijn dat u veel van de bovengenoemde opties herkent in uw auto. Tegenwoordig zit iedere auto er vol mee. Allerlei kwetsbare technologieën die u veilig op de weg houden.
De regelgeving zal mogelijk hierop aangepast worden zodat ADAS-systemen bij de APK gecontroleerd worden op de juiste werking.
Ook kijken verzekeraars mee.
Wanneer u rijdt met een auto die mogelijk onveilig is geweest kan dat zorgen voor vervelende discussies achteraf. Sommige verzekeraars zullen gaan eisen dat kalibraties en een kalibratie-rapport noodzakelijk zijn.
Er zijn twee soorten kalibraties:
Statische kalibratie
Bij statische kalibratie wordt het voertuig omringd door allerlei targets zeer nauwkeurig gepositioneerd door middel van lasertechniek. De camera’s en andere systemen zien deze targets en door middel van computerapparatuur worden deze gekalibreerd.
Dynamische kalibratie
Bij dynamische kalibratie wordt er met een computer in de auto een stuk gereden. De computer geeft diverse aanwijzingen/handelingen die er moeten worden gedaan. Dit moet met 2 personen worden gerealiseerd, want je kunt en mag niet rijden en computer bedienen.Na het opvolgen van de aanwijzingen.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de mogelijkheden die wij bieden en wat we voor u kunnen betekenen?
Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.
Kwaliteit en vertrouwen, op Feijten kunt u bouwen.